Jak to się zaczęło? Krótko o historii powstania kodów QR

Jak to się zaczęło? Krótko o historii powstania kodów QR

Data:   Informacje

Zaczęło się w latach 90-tych. Bardzo szybko rozwijający się, japoński przemysł wytwórczy i logistyczny wymusił opracowanie systemu kodów QR umożliwiającego łatwiejsze i szybsze skanowanie.  Dostępne wówczas kody kreskowe stosowane były powszechnie. Jednak dla wielu zastosowań okazywały się za wolne w odczytywaniu przez dostępne w tamtych czasach skanery. Niewystarczająca była także ilość informacji, jaką można było w nich zapisać.

 
 
Dane zapisane w formacie Code128
 
 
Te same dane zapisane w formacie QR Code
 
Japońska firma DENSO WAVE INCORPORATED  jest  producentem rozwiązań i urządzeń do skanowania kodów kreskowych. Podjęła się ona zadania wynalezienia doskonalszej technologii, której podstawowym założeniem było umożliwienie szybszego skanowania, zapisywania większej ilości danych, w tym możliwości zapisywania znaków Kanji i Kania, czyli japońskich, graficznych słow. Nie chodziło tu bynajmniej o wymyśle kodów dwuwymiarowych. Takie już wówczas istniały. PDF417 czy Data Matrix, który stał się nawet obowiązującym standardem oznakowania sprzętu wojskowego w USA.
 
 
Kod PDF417
 
Kod Data Matrix
 
Jednak i one nie rozwiązywały problemu stawianego przed DENSO WAVE. Data Matrix, wynaleziony w roku 1989 jest niewielki i posiada automatyczną korekcję błędów. Nie posiada jednak możliwości zapisu znaków Kanji/Kana, co było kluczowe dla Japończyków.
 
Udało się tego dokonać w roku 1994, kiedy to stworzono standard dwuwymiarowych kodów QR, pozwalających na zapisanie ponad 7000 znaków alfanumerycznych. Nazwa QR Code (Quick Repsonse Code) wyniknęła poniekąd z ich głównej cechy: Wraz ze stworzonymi czytnikami, skanowanie ich okazało się wielokrotnie szybsze od innych dostępnych kodów kreskowych. Zalet tych kodów jest o wiele więcej, zostaną one opisane przy w następnym artykule.
 
Kody QR zaadoptowały się pierwotnie w branży motoryzacyjnej, jednak szybko zostały użyte do optymalizacji procesów produkcyjnych i oznaczania swoich produktów przez inne branże, głównie farmaceutyczne i spożywcze.
Możliwość powszechnego i globalnego stosowania kodów QR umożliwił jeden fakt. DENSO WAVE dość szybko upubliczniła specyfikację standardu kodu QR. Obecnie istnieje kilka standardów opisujących kod QR. Między innymi japoński standard JIS X 0510 oraz międzynarodowy ISO/IEC 18004:2015. Firma zachowała prawo patentowe do swojego wynalazku, jednak, od tej pory każdy mógł z niego bezpłatnie korzystać. To dzięki temu aplikacje skanujące kody QR tak dobrze zaadoptowały się na osobistych urządzeniach mobilnych.
 
Warto zaznaczyć że zwrot "QR Code" jest zastrzeżonym znakiem towarowym DENSO WAVE INCORPORATED w Japonii raz innych krajach i powinien być używany z zaznaczeniem tej własności (oczywiście dotyczy to użycia dokładnie zwrotu "QR Code"). Jeżeli używasz go, przykładowo, na swojej stronie internetowej, można to zrobić dopisując odwołanie do opisu w stopce: "Zwrot QR Code jest zarejestrowanym znakiem towarowym firmy DENSO WAVE INCORPORATED". Wówczas nie narażasz się na ewentualne nieporozumienia czy kłopoty.
 
Popularność kodów rozlała się błyskawicznie na całą Japonię. Znamy opowieści odwiedzających ten kraj o przystankach komunikacji miejskiej w Tokio, oklejonych kodami QR, dzięki którym mieszkańcy robili pospiesznie zakupy w oczekiwaniu na transport. Japończycy żądni nowinek technologicznych w swoich smartfonach prześcigali się w wynajdowaniu przeróżnych zastosowań.
 
Dziś praktycznie każdy zna zastosowanie tych czarnobiałych kwadratów. Mają one swoich zagorzałych fanów. Są też osoby wątpiące w ich użyteczność i sens stosowania. Internet mobilny w telefonach stał się rzeczą tak powszechnie dostępną, że zaczęto stosować je poza pierwotnie planowanymi obszarami czyli przemysłem i logistyką. Koszt wydruku kodu, osadzenia go na stronie kolorowego magazynu, opakowaniu produktu, ulotce czy wizytówce jest praktycznie zerowy. Kody QR weszły więc szturmem do użycia marketingowego.
 
Doszło do tego, że stosowano je niemal bez zastanowienia. W taki sposób, który kompletnie nie zachęcał potencjalnego użytkownika do jego zeskanowania. Pojawiły się zatem głosy mówiące o braku ich przyszłości czy wręcz zbilżającej się śmierci i zastąpienia inną technologią. Jak dotąd nie pojawiły się metody tak szybkiego przekazywania informacji bez zastosowania specjalnego sprzęty czy elektronicznych nośników danych. Kod QR generujemy bezpłatnie i drukujemy na kartce papieru. Kto ma telefon, ten może go zeskanować. Technologie bezprzewodowe, takie jak NFC czy iBeacon dają co prawda możliwość dużo efektywniejszej interakcji z odbiorcami, jednak wymagają dedykowanych, relatywnie kosztownych nadajników sygnałów. Z pewnością w przyszłości pojawi się alternatywna technologia która wyprze QR. Na tą chwilę jednak wydaje się, że w masowym zastosowaniu kody QR nie mają większej konkurencji. 


Wypróbuj konto przez 30 dni bezpłatnie

Zacznij dziś!

Skorzystanie z wersji testowej nie zobowiązuje do kontynuacji usługi płatnej. W każdym momencie możesz zrezygnować.